In the name of ALLAH.. The Most Gracious and Most Merciful

I seek Your refuge from grief and distress, old age and laziness, miserliness and cowardice. I seek Your refuge from the burden of being in debt and from being overcome by men. Aamiin.

Friday, April 28, 2017

hukum mengeringkan anggota wuduk selepas berwuduk

Assalamualaikum w.b.t.

dear diary

hukum mengeringkan anggota wudhu'

ok, sya share kat sini sebab sya pon baru, ada yang berpendapat tak boleh lap anggota wudhu'
masa sya kat vietnam, sya perhatikan kawan sya, masa tu kitorang berdiscuss la..
tapi just gitu-gitu je.

then tiba-tiba sya ternampak update dari mufti wilayah persekutuan pasal hukum mengeringkan anggota wudhu'.
terus whatsapp darina! hahahahhahahaha


so sya share kat sini. moga semua boleh benefit from this info, k.

------------------------------------------

Apakah hukum saya mengeringkan anggota wuduk selepas berwuduk, seperti mengelapnya dengan menggunakan tuala dan tisu atau dengan menggunakan alat pengering ? 


Jawapan: Para fuqaha secara asasnya berbeza pendapat berkenaan isu ini kepada beberapa pandangan. Sebahagian mereka mengatakan bahawa perbuatan tersebut dibolehkan. Manakala sebahagian yang lain berpendapat bahawa hukumnya makruh bagi seseorang untuk mengeringkan anggota badannya setelah berwuduk.

Pendapat yang mengharuskan perkara ini menyatakan bahawa asal hukum bagi sesuatu perkara itu adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharamannya. Ini berdasarkan sebuah kaedah yang masyhur sebagaimana yang dinyatakan di dalam kitab-kitab usul feqh: 

الأَصْلُ فِي الأَشْيَاءِ الإِبَاحَة 
Maksudnya: Hukum asal bagi setiap sesuatu itu adalah harus.

Maka mereka berpendapat bahawa selagi mana tidak terdapat nas yang melarang perbuatan ini, maka ia kekal kepada hukum asalnya iaitu keharusan. Pendapat ini dipegang oleh tokoh besar seperti Imam Ahmad dan selainnya. Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi Rahimahullah mengatakan: Tidak mengapa untuk seseorang itu mengelap anggotanya dengan kain sapu daripada lebihan-lebihan wuduk dan air mandian.

Manakala pendapat yang kedua, yang menyatakan bahawa menyapu atau mengeringkan anggota badan setelah berwuduk adalah makruh, mereka berdalilkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Maimunah R.anha beliau berkata:

 فَأَتَيْتُهُ بِخِرْقَةٍ، فَلَمْ يُرِدْهَا، فَجَعَلَ يَنْفُضُ بِيَدِهِ 
Maksudnya: Aku membawakan kepada Nabi S.A.W secebis kain (setelah baginda mandi junub), maka baginda tidak menerimanya. Lalu baginda menghilangkan sisa-sia air di badan baginda menggunakan tangannya. 
Riwayat Al-Bukhari (274)

Di sisi para fuqaha al-Syafiéyyah, di sana terdapat beberapa pendapat sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam Al-Nawawi Rahimahullah.
Kata beliau: Pendapat yang pertama menyebut bahawa tidak dimakruhkan mengelap anggota wuduk akan tetapi disunatkan untuk meninggalkannya. Inilah yang dipegang oleh jumhur ulama Iraq, al Qadhi Husain, Imam al-Baghawi, Imam Al-Haramain, dan ditarjihkan oleh Imam Al-Rafi’e.

Kesimpulan
Setelah kami meneliti beberapa pendapat para fuqaha yang dikemukakan di atas, kami cenderung kepada pendapat yang mengharuskan perbuatan mengeringkan anggota wuduk dengan menggunakan tuala dan seumpamanya selepas wuduk.
Ini mengambil kira perbuatan Rasulullah S.A.W yang mengelap anggota baginda menggunakan tangan, selain kenyataan Al-Syeikh Al-Mahamili bahawa para ulama sepakat bahawa perbuatan itu tidaklah diharamkan, serta terdapatnya keperluan untuk mengelap anggota wuduk bagi mengelakkan perasaan tidak selesa dalam beribadah.

Semoga Allah S.W.T memberikan kepada kita kefahaman dalam memahami agama-Nya. Ameen.


------------------------------------------

sharing is caring kan.

ok bye !



4 comments:

  1. Sya! Thank you for this! 😊

    Siqah pernah tau ada orang tegur pasal ni nanye. Masa tu kat surau, siqah lap muka dengan telekung. Ada mak cik tu tegur kata "jangan lap lepas ambik wudhuk, biar air wudhuk kering sendiri, air wuduk kira macam dosa kita". Katanya lah.. huhu

    Thank you again Sya for sharing this :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. most welcome.

      untuk keselesaan better lap. lagi-lagi kalau guna telekung wakaf/hak awam. tengok surau-surau, sedih tengok condition telekung-telekung kat sana..

      Delete