In the name of ALLAH.. The Most Gracious and Most Merciful

I seek Your refuge from grief and distress, old age and laziness, miserliness and cowardice. I seek Your refuge from the burden of being in debt and from being overcome by men. Aamiin.

Thursday, November 27, 2014

Etika telefon paling BASIC! [Telephone Etiquette]

Dear Diary


Assalamualaikum w.b.t

Sya cuba sehabis baik untuk tak masok kan langsung pasal kerja kat sini.
I will not talk about bosses, colleagues, customers, students, tak kisah la complaints ke, compliments ke, memang Sya TAK KAN share dalam blog. 

Tapi ni special case.
Sebab nih rasa nya is something to do dengan kehidupan kita diluar waktu kerja jugak.
Pasal etika bila cakap dalam phone.
Actually more to karenah-karenah manusia dalam phone la..


First, extension Sya ni memang paling active pasal dah kite bahagian user services kan.
Orang tertinggal barang pon call kite.
Pernah ada sekali tu ada uncle call, tanya pasal benda yang takde kaitan langsong. 


          Contoh Pelek (tapi cute) nombor 1:
Uncle A: Hello. Ini XXXX ke?
Sya : Yes, how can I help you?
Uncle A: Saya mau tanya, itu Econsave Kampar dekat mana ya?
Sya : Econsave? Uncle tau Muzium Bijih Timah? Econsave sebaris dengan muzium. Opposite OIC Cafe / Ghani Corner.
Uncle A: Itu Econsave lori boleh masok ka?
Sya : Tak sure la uncle. I drive haritu, pass by that area, tengok gate macam tak bukak je. I tak sure gate untuk lorry
Uncle A: Lori boleh masok ka? (repeat)
Sya : I tak sure la uncle..
Uncle A : Erkk..Aaa... (taktaw nak cakap ape tapi Sya taw Sya tak jawab ape yang die nak)
Sya : Belom boleh shopping lagi uncle.. Econsave belom bukak lagi
Uncle A: Owhh.. belom boleh shopping lagi ka? Owh OK2 Thank you amoii. Thank you. Thank you.
          Pelek nombor 2
Sya : Hello XXXX. How can I help you?
Caller B: Ms Yap!
Sya : Sorry?? How can I help you? (mula-mula takpaham. ape tu "misyap"??)Caller B: Ms Yap!
Sya : Do you want me to transfer your call to Ms Yap?
Caller B: Yes.
Sya : (dalam hati) APTB
          Pelek nombor 3
Phone berbunyik. Baru nak cakap hello, tetibe:
Sya: Hel..(TAK sempat cakap hello)Caller B : Syaaaaaaaaaaaaaaaaaaa (insert suara paling nyaring, paling bergema dalam bumi Kampar)Sya : Laju-laju slow kan volume. Hari-hari camni boleh pekak dowh!
          Pelek nombor 4
Sya : Hello XXXX.
Caller C : Hello
Sya : Hi. How can I help you?
Caller C : Who's this???
Sya : Tarik napasss. Kasi coooool!
          Pelek nombor 5
Sya : Hello XXXX
Caller D: Hello is this XXXX?
Sya : Yes..? (malas nak cakap panjang)
Caller D: XXXX kan?
Sya : pause kejap. (dalam hati) kalau asik ulang XXXX, sampai bileeee la nak abes..!

Banyak lagi phone calls pelek-pelek.
Tu belom kalau yang call tapi cakap tersekat-sekat neves ke ape ntah, Sya pon tak tau. 

Call lepas tu cerita dok ulang-ulang macam pusing-pusing tang situ.

Kadang-kadang tu ada yang parents call on behalf of anak dorang.
Sya kalau parents yang call, nak reject dorang punya request tu memang tak sampai hati la.
Uhukkkk
Not fair taw main parents2 pulak budak-budak nih!
Huhu.

Ada yang call macam nak marah tapi bukan marah.
Memang species cakap macam marah.
Tak ke pelek???

Pape pon, Sya memang salute la kat people out there yang kerja kat call centre, yang kerja as receptionist, etc. Confirm phone calls lagi pelek dorang penah hadapp kan! Memang korang sabar gile la.. Kudos guys!

12 comments:

  1. kita pulak style neves nk angkat call..
    tah ape2 je kan..mcm ade buat salah takut nk angkt call ahaha..

    ReplyDelete
  2. Cuba jawab phone kat ofis saya..lagi sakit hati..dah la yang call saya ni orang-orang yang educated...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. educated or xpon same jek kan. dorg ikot kepale dorg gk kdg2 tu

      Delete
  3. hahaha baca setiap pelek pun nak gelak.. memang wujud ek org2 macam ni? baru tahu,, kesian gak ek kat org yg keje front desk ni ek.. usap dada banyak2 ..istifar pjg lah jawabnya.. kalau saya trus jawab.."sorry salah no" hahahah

    ReplyDelete
  4. ooo maya pernah kene mcm 1MOCC punya..alamaklumlah keje gomen kan...ade 1 tu xmasuk akal...

    dia call 1MOCC transf ke opis maya semata-mata nk suh bukak pintu kt depan sebb kad guest dia xberfungsi fuhhhh! *&&^%%$^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaaha. tu lg sengett!

      tp klw Sya jgn harap la. Sya species melekat ngn kusi. jgn harap nak bgn! hehe

      Delete
  5. hahahhaa...sapekah yg suara nyaring itu? suke tjuk nih....thumbs up!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehh jappppp. ni u ke yangg?? ke salah org? hahaha

      kalau u, then u know la sape kan.. hahahahha

      Delete
  6. saya kadang2 kena ganti receptionist dekat ofis..memang paling malas lah rasa bila receptionist cuti, confirm kena ganti punya dekat front desk..kena angkat call..macam2 kerenah orang ada..belum lagi yg ckp macam dalam selimut + laju mcm keretapi..mak aih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaha. cakap macam dalam selimut tu kelaka! hahahaahha

      Delete