assalamualaikum w.b.t.
dear diary
first, sorry kalau tajuk macam tunggang langgang sikit.
bahasa melayu sya memang kadang-kadang haru biru sikit bunyik nye.
english lagi haruuuu
cakap siap-siap pasal karang ada yang kata "eleh, nak kata tere english la tewww"
hahahahahaha
harini sya nak save dekat dalam blog some tips on how to stop procrastinating.
cakap pasal sikap suka tangguh kerja ni, sya dah perasan yang sya memang seorang procrastinator tegar for yearssss ok.
things become haruuu bila dah ada anak,
i have toooo much on my plate, yet sya still carry perangai suka bertangguh ni.
to one point, sya terlupa apa nak kena buat.
so sekarang tekad nak cari solution.
so sekarang tekad nak cari solution.
semangat!!!
korang ada problem yang sama tak?
jom, sya share tips / cara untuk ubah sikap suka tangguh kerja.
1. identify punca suka tangguh kerja
yang ni penting tau. ambil 5 minit, cari kerja kita yang tak settle, yang kita procrastinate tu, pastu tanya diri sendiri, sebab apa tak buat.
contoh macam sya, selalu satu kerja tu sya tak buat sebab sya lupa.
then tanya diri, kenapa lupa?
especially kalau benda tu penting.
especially kalau benda tu penting.
macam sya, selalu nya sya lupa sebab ada benda yang distract sya.
contoh, lupa nak hantar baju kat dobi walaupun baju dah masuk dalam bag ready nak hantar je. rupanya masa nak hantar tu, posmen hantar parcel. excited dapat parcel, lupa pasal baju dobi.
so nampak tak?
sya distracted by posmen and parcel tadi, baju tu kita letak tepi (tangguh konon nak buat nanti), last nye lupa.
see.. see..!
sya distracted by posmen and parcel tadi, baju tu kita letak tepi (tangguh konon nak buat nanti), last nye lupa.
see.. see..!
2. buat to-do-list
tulis atas kertas apa yang kita kena buat.
tulis sekali by bila kerja tu kena settle. haritu jugak, in a week, in a month?
tulis.
kalau nak siap kan harini jugak, tulis pukul berapa nak kerja tu siap.
3. prioritize
sambungan dari list kat atas, identify kerja-kerja yang maha penting, penting, dengan penting laa jugaaak. (ha nampak tak tahap bahasa melayu sya camne.
hahahahaha.
my point is, tak kesah la nak guna bahasa apa pon.
janji kita faham, kerja yang mana is kita punya top priority.
selalu nya kalau kerja yang ada deadline, yang tu la kita punya priority. kena settle yang tu dulu. ok?
4. kenal pasti kerja @ task yang susah / besar
contoh macam kalau kat office, kita ada project kan.
contoh paling simple, nak organize an event, i.e nak buat exhibition.
kan berat kerja tu. so, kita kena breakdown project ni pada small tasks.
ingat tak subject project management time study dulu?
haaa.. time ni la kita nak apply sikit.
kalau nak poyo+nampak macam ko pernah study project management, buat la gantt chart dengan penuh skema nya.
kalau nak simple persis budak-budak dekan time U, buat simple-simple senang paham sudaaah (gila kejam statement sya nih. hahahahahahahhaa. biar. nak bagi sedar sikit. sya selalu tak paham kenapa ada students yang buat notes, charts, etc macam nak include satu buku. buat presentation slides macam nak buat essay, etc. adoii)
**sambung balik**
breakdown into small tasks, lepas tu set time bila nak kena siap kan for each task.
yang ni easier and helps a lot.
sebab kadang-kadang kita suka tangguh benda yang besar-besar ni sebab konon nak settle kan kerja-kerja yang simple dulu.
konon je ni..
nanti mesti lupa.
percaya la..
5. buat satu kerja pada satu masa. jangan tamak.
yang ni rasa nya semua orang tau kot.
buat satu kerja.
kalau tiba-tiba ada something yang distract kita, like important phone calls ke, jote down notes @ tampal memo untuk remind kita what we're working on. settle je, terus sambung kerja tu balik.
ni selalu jadi kat office.
kalau kat rumah adventure sikit.
lagi-lagi kalau ada baby kan. pandai-pandai la wehhh..!
hahahaha
6. allocate a special "2 minutes" @ "3 minutes"
jangan lama. set 2-3 minutes.
kita panggil "minit special". apa yang special?
ok, dalam kerja ni, tak kisah la kerja kat office ke, kerja kat rumah ke, mesti ada kerja yang kita rasa hazab sungguh or tak suka betol la or susah/boring gile. kan kan kan??
contoh, kat office, kita paling tak suka buat indexing. so set 2 minit, paksa diri buat indexing.
paksa je. set dalam kepala, "2 minit je pon.."
kalau kat rumah, contoh paling senang, lipat kain.
hahahahahahahahahaha.
habis 2 minit stop, jangan delay pulak.
tu nama nya tipu diri sendiri.
menipu tu amalan syaitan.
no no no. tipu-tipu ni kenot eh.
ok, by doing this, percaya la..
benda yang selalu tak terbuat tu, nanti mesti settle at the end.
time tu kita akan rasa satu feeling maha best sebab mission accomplished akhirnya
(buat post ala-ala superwoman)
7. ketepikan gangguan, focus untuk 10 minit
ok, yang ni lebih kurang macam kat atas, cuma beza nya yang ni more kepada nak pancing diri kita supaya lebih focus siapkan kerja.
cara dia, set masa 10 minit, simpan handphone, tutup facebook, instagram, snapchat, tagged, twitter, ym, gtalk, telegram, sume la.
off sekejap.
focus dekat kerja kita for 10 minit.
kalau after 10 minit, kita rasa exhausted, drained ke apa, stop sekejap.
stretch sikit.
tapi selalu nya kita akan ter-focus more than 10 mins.
ni la trick dia sebenarnya.
nak bagi kita ralit buat kerja.
remember a wise once said "the hardest part is to start"
haaaa, nak mula kerja tu yang payah baq hangg (hang pi mana hang pi mana).
once kita dah mula, dah takde problem dah.
insyaallah kita akan driven untuk siap kan til the finish line (sambil imagine marathon)
8. take a break. reward diri kita.
ni penting supaya kita boleh stay motivated.
bila siap satu task tu, bagi diri kita break sekejap contoh macam jalan-jalan pergi toilet ke.
stop minum coffee sekejap ke (uwaaaa...sabo sabo..puasa kan.. uwaaaaa)
jalan pergi bilik colleague sebelah ke. hehehehehe.
as for reward, tak payah reward beria pon, reward kecik-kecik je
contoh kalau settle report ni, aku nak main facebook 10 mins.
contoh kat rumah, kalau settle kemas almari ni, aku nak main dengan baby sekejap. or pape reward la tak payah tulis kat sini la (tersipu-sipu. hahahahahaha)
or kalau nak extravaganza lagi ber-high impact (macam scopus/isi tu *larik topic*), reward besar sikit.
contoh kalau siap project ni, aku nak belanja diri sendiri handbag baru, kasut baru, etc.
haa, gitu kekdah die..
9. don't be a perfectionist
perfectionist ni bagus sebenarnya tapi tengok keadaan.
paling penting jangan too perfectionist.
benda ni selalu jadi among students.
kalau ada assignments ke, or nak tulis paper ke, kita akan aim for the best kan?
contoh kita tengah tulis thesis-chapter 2, kita perah otak nak bagi ayat bombastic bagi nampak otak kita konon paling bergeliga, paling banyak membaca.
bila tak jumpa, last nya kita stop.
sambung nanti la bila dah ada idea (konon).
haaaa.. kat sini la punca masalah.
sya perasan sebenarnya bila kita kata kita "tengah takde idea", kadang-kadang idea tu ada sebenarnya..
cuma kita rase macam tak cukup power.
kita nak yang lagi power and kita confident esok lusa mesti idea yang lagi power tu datang.
tapi last nya sampai kesudah tak siap.
submit last minute, tengok-tengok idea yang tak cukup power tu jugak yang kita guna.
nampak tak? nampak tak?
tak nampak???
g beli spect baru!
hahahahahahahaha
ok la. cukup la tu.
bagi banyak-banyak pon belum tentu boleh buat kan.
same la macam sya!
hahahahahahaha
takpe, kita take baby step.
start dengan satu step/tips dulu.
yang penting, niat.
a wise man once said,
"the first step in solving a problem, is by admitting that there is a problem."
ok, saya sya @ orked, assalaaaamualaikum (tiru gaya nabil)
ok bye (dato aliff syukri)
heee. ada gak sikap tgguh tp xkan lama..
ReplyDeletesya lame! hahahaha
Deletetips yg sangat menarik sebab saya pu kadang kala suka tangguh kerja lepas tu dah last minute baru buat smpai tak rasa tak cukup masa..hehehe..mungkin lepas nie boleh tengok balik tips nie and identify yg mana boleh membantu sy menjadi lbh produktif..hehehe
ReplyDeleteRegards,
-Strider-
good. ayuh!
Deletehehe
tips yang bagus nih..kadang2 akak punsuka bertangguh kerja
ReplyDeletekann.. tp boleh tahan susah jugak nk apply sebenarnya..
Deletehehehe
tgk tajuk terus laju baca sebab WE sejenis yang suka tangguh kerja jugak.... omaigod!
ReplyDeletemarilah kite "sepp" dan berhuhu bersama-sama.
Deletehahahahahaha